marți, 27 ianuarie 2009

Formula 1 electric? Paris Dakar electric?

In razboiul economic din acest an vor cadea multe branduri in domeniul auto.
Fiat se gindeste la fuziune cu grupul PSA, ceea ce ar face ca Suzuki, Fiat si iata, Peugeot si Citroen sa aiba aceleasi tehnologii, platforme, motoare si finalmente cam aceleasi masini.
De altfel, la Suzuki filozofia aceasta a masinilor care sunt la fel ca performante si cam fara suflet si fara identitate este de ceva timp. Vin acum si coreeni care confirma asta cu asemanarile Kia si Hyundai, o continua nemtii cu clonarea de Audi si VW in Skoda si Seat.
Ford pare ca are alte planuri, investeste in motoare hibride, nu are nevoie de brandurile de lux pe care le vinde la indieni si chinezi, priveste investitia spre viitor legata de pietele americana si rusa si cauta sa lanseze pe piata prima dubita cu motor electric. Traim ultimile clipe ale motorului Otto? Acela clasic cu care ne-am obisnuit, cu cilindri, pistoane si arbore cotit, consumator de benzina sau motorina si gilgiitor de ulei?
O masina cu un motor electric este mai sprintena, mai usoara si mai putin poluanta. Piua zgomot!
Sunt multe atuuri pentru masina electrica, masina pe benzina raminind sa fie produsa de tarile ramase inca in plin industrialism sau candidate la poluare si forta de munca low cost.
Citi dintre noi ne-am intrebat insa de ce a scazut barilul de petrol?
Parca era foarte cotat, petrolul disparea brusc si hapaiam cam ultimile inghitituri si mai ca ne pregateam de un razboi de securizare a ultimelor zacaminte pe care sa le exploateze cine trebuie.
Deodata a cazut barilul!
A facut infarct si industria auto mondiala si americanii se lauda la capitolul coma producatorilor.
Ca masinile lor sunt mari, ca sunt navetisti si ca America e intinsa, toate sunt adevaruri.
Nu cred insa ca masinutele mici pot ceea ce reusesc americanele, adica ofera confort, siguranta si costuri rezonabile. Poate nu-s la fel de fiabile ca cele europene dar sunt gindite bine la nevoile americane.
De ce a cazut barilul? Pentru ca marele parc auto american consuma imens iar acest consum inseamna servciile americane caresustin economia americana.
Benzina, pompa, transport, benzinarie, fast food, cola, snacks, icecream, chocobars, reviste, suplimente nutritive, lubrifianti, consumabile auto, accesorii, scule, dispozitive, anvelope, un intreg lant trofic care sustine economia americana, acel lant trofic care face cash flow, care daca e blocat, se blocheaza toata sandramaua globalizata.
Cine isi permite?
Cine isi permite sa nu mai calatoareasca americanul la naveta, la cele 90 de mile clasice, ca sa isi faca jobul? In plina recesiune, americanii vor merge cu masinile pe care le au si pe cele care isi permit, masini care nu costa mult si consuma substantial.
Trecerea la masina electrica, poate ca tehnologic este posibila, dar consecintele de natura sociala si economica nu vrea sa si le asume nimeni.
Imaginati-va regatele petroliere arabe in situatia de a nu mai exporta petrol, ele consuma si consuma bine. Din ce ar mai scoate bani? Din turism? Ha, ha, ne jucam cu vorbele.
Acesta e motivul pentru care barilul a scazut, ei au petrol si trebuie sa il exporte in continuare, Marele Licurici are de transportat cetatenii prin tara, dupa joburi si pe autostrazi, caci e economie de piata libera dar dependenta de telefonul rosu mai ceva ca de butonul nuclear.
Si in plina recesiune, bat la poarta lumii auto noi mari actori, vin din China, India si Brazilia.
Imaginati-va un Paris Dakar facut cu masini electrice, sau o etapa din formula 1 facuta cu masini electrice ori o cursa NASCAR! Naaaaaah, e ca un concert rock cintat la surzi!Nu?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu