marți, 27 ianuarie 2009

Va supravietui Dacia?

Va supravietui Dacia crizei? Categoric da! Cine inchide Dacia pierde! Vinzarile din anul 2009 poate nu vor fi superioare anului 2008, insa alti producatori de automobile horcaie sub coma sfirsitului. Guri de aer se asteapta de la guvern, de la programul rabla, de le europeni si de la noile piete. Falimentul unor producatori mari inseamna o mare fereastra de oportunitate pentru Dacia, noi piete, noi ocazii, unele unice, rare! Nemtii au 'programul lor rabla', rabla lor insa costa 2500€. 2500€ la nemti cind un VW e 12500€ nu e mult. La romani 'rabla' ajunge la 3800lei, inseamna cam 1000€, la o masina care costa sub 7000€. Ocazia trebuie fructificata, e o ocazie! La nemti Dacia ar putea vinde bine, ca mai in toata Europa, banii mai putini vor fi investiti mai bine iar Dacia este o masina noua, cu un pret mediu de 7000€, cu servo, cass Blaupunkt, ABS si 2AirBag uri. Italienii pot salva Fiat prin alianta cu PSA. Ei nu mai au vechituri, le-au cumparat pe toate bulgarii, cu TIR urile. Masinile vechi ale nemtilor pot fi cumparate tot de bulgari, la noi taxele sunt mari. Constantin Stroe se gindeste ca Dacia ar mai putea beneficia de aminarea platii TVA. Eu as propune ca IMM urile care beneficiaza de finantarea Dacia sa aiba de platit un TVA mai redus la achizitia unei masini Dacia. Autoutilitarele ar putea plati un TVA mai redus, mai ales cele destinate scolilor, spitalelor, administratiei publice, apararii. Profesorii, personalul din Sanatate, militarii, procurorii, judecatorii, ar putea sa nu mai plateasca TVA pentru achizitia unei Dacia sau un TVA mai redus. TVAul la piesele romanesti Dacia poate fi mai redus. Orizontala de piese care sustine DACIA ar putea sa plateasca un TVA mai redus, sa aiba facilitati de impozitare corespunzatoare cifrei de afaceri si numarului de angajati. Criza aceasta este un grozav prilej de oportunitate, de reforma si performantizare. Dupa criza din 1929/1933 noile masini care au aparut pe sosele erau diferite, aveau usi cu geamuri, incalzire si unele radiouri, erau mai performante, mai incapatoare, mai puternice. Atunci Ford a vindut linii tehnologice lui Stalin si a trecut desertul lipsei de capital iar Stalin a inceput fabricatia de masini la Nijni Novgorod in1932. Criza financiara a adus imbunatatiri in fabricatie, modelele au evoluat, productia a crescut si preturile au devenit mai accesibile. Noua mutatie tine de noile materiale, de costurile de productie mai reduse, de noile motoare si noile energii folosite in propulsia pe uscat. Electronica si informatizarea automobilelor, implementarea IT ului sunt deja la maturitate. Uzinele DACIA vor putea beneficia acum de tehnologie, organizare, cunoastere, din directia Renault. Costurile Dacia sunt oricum mai reduse la Dacia in comparatie cu Renault. Renault are prin Dacia o mare gura de oxigen, numita lichiditate. Miscarea inchiderii productiei Dacia acum are motivatii profund politice. Managementul Dacia a fost, in 2008, sub tensiunea grevei si a majorarii taxei de prima inmatriculare care a crescut spectaculos si de trei ori sub o guvernare liberala. Atunci stinga de acum ce va face? Noua guvernare da fiori producatorilor auto: guvernare de stinga, criza, greve, pretentii salariale, inflatie! Temeri! Spaime! Riscuri! Cine nu s-ar speria? Si atunci sunt necesare masuri de prevedere. Tensiunile actuale cu somajul tehnic preseaza guvernul care trebuie sa cedeze undeva, la TVA, la protectia sociala, la taxe, la situatia 'orizontalei de piese', undeva, la taxa de inmatriculare care poate ramine mare pentru masinile de import rulate. Dacia, in ansamblu, ramine insa o superfacere care aduce profit si este o miscare cu mult mai buna decit investitia pe care Renault a facut-o in Nissan. Imaginati-va ce nebunie ar fi sa se fabrice o Dacia Cabrio, de aspect si pe aceeasi platforma cu Micra. SUV ul Dacia va fi un succes garantat! Nissan nu se poate lauda cu asemenea garantii. Romancelor le sta superb cu haine si incaltaminte de calitate, poate ca merita si Dacia o toaleta, ca sa nu mai fie doar o buna investitie 'low cost'. Acum e un moment deosebit de oportun! 270109

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu